Ostravská městská galerie PLATO otevřela ve středu 16. června výstavu Lili Reynaud-Dewar Beyond the Land of Minimal Possessions. Jedná se o filmovou hororovou komedii o složitých uměleckých tématech, gentrifikaci a emancipaci, kterou umělkyně natočila se svými studenty v poušti texaské Marfy. Výstava trvá do 3. října a je součástí celoročního cyklu Ó a ach, krása, ruina a strach.
Francouzská umělkyně Lili Reynaud-Dewar (*1975) pracuje především s médiem instalace, performance a textu. Od roku 2010 působí jako profesorka na Haute École d’Art et de Design v Ženevě. Účastnila se mnoha prestižních přehlídek, například 5. bienále v Berlíně (2008), 3. trienále v Paříži (2012), 12. bienále v Lyonu (2013), 5. bienále v Marrákeši (2014), 56. bienále v Benátkách (2015) a 11. bienále v Kwangdžu (2016).
Děj filmu s volným českým překladem Za územím minimálního vlastnictví je situován do texaské pouště v Marfě, kde se skupina evropských studentů umění zúčastní velmi zvláštního sympozia. Marfa je označována jako bašta minimalismu díky umělci Donaldu Juddovi, který zde vybudoval monumentální muzeum děl autorů minimalismu, a studenti jsou svědky dopadu turistického ruchu na toto městečko. Během výuky, kterou vedou umělkyně a umělci z celého světa, si následně všímají tělesných změn, zombifikace nebo mnohočetných úmrtí. „Zombifikací svých těl studenti a studentky zombifikují minimalismus, jeho turistickou a kapitálovou vytěžitelnost,“ vysvětluje kurátorka výstavy Edith Jeřábková.
„Film Lili Reynaud-Dewar se zajímavým způsobem vztahuje k turistickému fenoménu konkrétního místa. Vidím v něm analogii k naší lokální ostravské situaci, kdy veškeré umění a turismus jsou stigmatizovány průmyslovou historií města. Tuto zombickou přítomnost životů lidí v průmyslu vnímám na mnohých místech v Ostravě a v její krajině, která je pozoruhodná podobně jako texaská poušť,“ zdůvodňuje výběr Edith Jeřábková.
Výstava je součástí „Času oplakávání“, druhé části celoročního cyklu Ó a ach, krása, ruina a strach, a trvá do 3. října. Vernisáž se uskuteční jako součást zahájení celé druhé části společně s díly Kris Lemsalu Malone, Taus Makhachevy a Lenky Klodové ve středu 14. července.
(ab)